-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:48040 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

شرح و تفسير آيه 53 سورة انفال چيست؟

خداوند در آية 53 انفال ميفرمايد: ذَ َلِكَ بِأَنَّ اللَّهَ لَمْ يَكُ مُغَيِّرًا نِّعْمَةً أَنْعَمَهَا عَلَيَ قَوْمٍ حَتَّيَ يُغَيِّرُواْ مَا بِأَنفُسِهِمْ وَأَنَّ اللَّهَ سَمِيعٌ عَلِيمٌ ; اين ]كيفر[ بدان سبب است كه خداوند نعمتي را كه بر قومي ارزاني داشته تغيير نميدهد، مگر آن كه آنان آن چه را در دل دارند تغيير دهند، و خداي شنواي داناست.

آية قبل عذاب و كيفر مشركان را بيان كرده است و اين آيه علت آن را بيان ميكند.

رحمت خداوند بيكران و همگاني است. شرط دريافت رحمت الهي، شايستگي و لياقت گيرندة آن است. در ابتدا خداوند نعمتهاي مادي و معنوي خويش را شامل حال انسانها ميكند. چنان چه آنان نعمتهاي الهي را وسيلهاي براي تكامل خويش ساختند و از آن در مسير حق بهره گرفتند و شكر آن را ـ كه همان استفادة صحيح است ـ به جا آوردند، خداوند نعمت را پايدار و افزون ميسازد; ولي اگر اين نعمتها را وسيلهاي براي طغيان، سركشي، بيدادگري، ناسپاسي و... قرار دهند، خداوند نعمتها را ميگيرد و آنها را به بلا و مصيبت تبديل ميكند. بنابراين عذاب الهي هميشه به دنبال نعمت الهي است و گرفتن نعمت و تبديل آن به نقمت به خاطر اين است كه انسان استعداد و قابليت داشتن آن نعمت را از دست ميدهد.

در حديثي كه از امام صادقنقل شده، آن حضرت ميفرمايد: خداوند هيچ نعمتي كه به بندهاي بخشيده از او نميگيرد، مگر اين كه گناهي كند كه به خاطر آن مستحق سلب آن نعمت شود.

و در حديث ديگري آن حضرت ميفرمايد: خداوند پيامبري را مأمور كرد اين سخن را به قوم خود بگويد كه هيچ جمعيت و گروهي كه در پرتو اطاعت من در آسايش بودهاند از آن چه موجب رضايت من است تغيير حالت ندادهاند مگر اين كه من هم آنان را از آنچه دوست ميدارند و به آن چه ناخوش دارند تغيير حال دادهام، و هر گروه و خانوادهاي كه به خاطر معصيت گرفتار ناراحتي بودهاند، سپس از آن چه موجب عدم رضايت من است تغيير موضع دادهاند، من هم آنان را به آن چه دوست دارند رسانده و تغيير موضع دادهام.( ر.ك: تفسير نورالثقلين، عبد علي عروسي حويزي، ج 3، ص 54، مؤسسة التاريخ العربي / الميزان، علامه طباطبايي، ج 9، ص 101، دفتر انتشارات اسلامي / تفسير نمونه، آيت اللّه مكارم شيرازي و ديگران، ج 7، ص 206ـ214، دارالكتب الاسلامية. )

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.